Audi A8 D3 (2002-2009)

Na přelomu září a října roku 2002 se na mezinárodním pařížském autosalonu (neboli Mondial de L’Automobile) z hlubin tehdejší automobilové recese vynořila druhá řada vlajkové lodi německé automobilky Audi. Model A8, postavený na koncernové platformě Volkswagen Group s názvem D3, luxusní limuzína určená všem kapitánům průmyslu a starým, větrem ošlehaným mořským vlkům, kteří již nějakou tu dobu brázdí rozbouřené oceány tuzemské i světové politické scény. Zkrátka prostorný, komfortní, rychlý a exkluzivně vybavený sedan, v němž se stejně dobře cítí vysoce postavení manažeři, generální ředitelé, premiéři i prezidenti.

Vzhůru na palubu dálky volají….

Přiznejme si na rovinu: že by Audi A8 byla nějakým nezapomenutelným originálem a designerským skvostem, při jehož spatření by vám srdce začalo prudce bít a tlak vystoupal až na 170/94, tak to opravdu ne. Čistota linií, jejich uhlazenost, tvar karoserie – to všechno je fajn. Mohutné boční partie, robustní maska chladiče na rozměrné přídi kterou vůz obdržel při faceliftu v roce 2005 a která má tvar převráceného lichoběžníku – inu, dobrá.

Výrazný V-prolis, stejně dlouhé převisy, tradiční tvar zadních dveří – proč ne. Ale není to málo, Antone Pavloviči? Nechybí vám něco jako spirit, styl, šmrnc a vzrušení, prostě něco unikátního a neopakovatelného, čím se žádná jiná limuzína chlubit nemůže. Něco, co vás spolehlivě rozechvěje jako vzpomínka plavčíka na první překročení rovníku? Zavazadlový prostor o objemu 500 litrů to asi nebude. Je to škoda, ale vypadá to, že designéři vozu Miklós Kovács a Imre Hasanic trošičku promarnili životní šanci.

Audi A8 D3 (2002-2009)

Já mám kocábku náram, náram, náramnou…

Pokud se vám zdá, že jsme na designu limuzíny Audi A8 nenechali nit suchou, pak vězte, že vše si její posádka vynahradí v podpalubí, v prostorných kajutách i na kapitánském můstku. Interiér je něco, nač mohou být v ingolstadtské automobilce (i když auto samotné se vyrábí v továrně v německém Neckarsulmu) skutečně pyšní. Špičkové materiály, nadčasová elegance, půvab a styl, to jsou jen taková líbivá slova, která přes veškerý svůj význam sotva z poloviny vystihují vnitřní prostor tohoto vozu.

Audi A8 D3 (2002-2009) - interiér

Prvotřídní ergonomické uspořádání znamená, že najdete vše přesně na svém místě, jak se sluší a patří přesně tam, kde očekáváte. Nic nechybí a nic nepřekáží. Chrom, hliník, světlá kůže, leštěné ořechové dřevo, přirozeně v prvotřídní kvalitě, potěší pohledem i dotekem. Ukazatele stavu paliva v nádrži, teploty motoru, tachometru a otáčkoměru v typickém provedení „budík“ působí příjemně plastickým dojmem. Malý displej umístěný přímo uprostřed mezi nimi zobrazuje veškeré potřebné údaje. Kormidelník může tento záoceánský kolos ovládat pomocí uživatelsky přívětivého rozhraní Multi Media Interface téměř po paměti. Navíc informace o stavu vozidla, veškerá nasbíraná data o jeho funkčních systémech jsou kromě výše zmíněného displeje zobrazeny také na centrální výsuvné barevné obrazovce, které má úhlopříčku 9″ a nachází se na palubní desce. Respektive může se schovávat v jejích útrobách.

Audi A8 D3 MMI displej

O vnitřním prostoru můžeme pronést jediný příměr – rozlehlý jako Tichý oceán. Kůží obšitý tříramenný volant je elektricky nastavitelný v obou směrech. Na něm je tradičně umístěno ovládání audiosoustavy a tempomatu.

Užitečnými vychytávkami jsou dva příplatkové elektronické systémy: Audi advanced key a Audi one-touch memory. Společně fungují jednak jako ochrana vozu před nenechavými zloději (tj. přímo určují, kým může být automobil nastartován), jednak ve spojení s multimediálním rozhraním MMI slouží jako příjemný doplněk pro uložení konfigurací nejrůznějšího nastavení – zrcátek, polohy volantu, vnitřní teploty a rozdělení ventilace, autorádia, profilu osvětlení interiéru, sklonu sedadel aj.

Když jsme s pomocí prvotřídní navigace úspěšně dopluli až k sedadlům, můžeme prozradit, že ta přední jsou plně elektricky nastavitelná. Lze u nich nastavit bederní opěrky i oblouk zakřivení; mají ideální boční vedení a sedáky i opěradla jsou dostatečně tuhá i dlouhá. Osoba cestující na zadním VIP místě vpravo vzadu má k dispozici dostatečný prostor všude kolem sebe, ať již kompas ukazuje na jakoukoliv světovou stranu.

Popisovat prvky, které obsahuje základní výbava této německé luxusní limuzíny, by zabralo víc času než vyhlídková plavba po Karibiku. Zmínit můžeme např. airbag řidiče a spolujezdce, airbag pro hlavu, boční airbagy vpředu a vzadu, elektronický stabilizační systém (ESP) i s brzdovým asistentem, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný podélně i výškově, adaptivní pneumatické pérování, kotva v podobě elektromechanické parkovací brzdy, servotronic a další. Ale od toho tu koneckonců limuzíny jsou, aby zpříjemnily plavbu na dlouhé vzdálenosti.

Ten, kdo nezná hukot vody lopatkama vířený….

Hned 12 motorů je součástí nabídky, jimiž německá automobilka mohla Audi A8 vybavit.

Osm benzinových a 4 dieselové. K tomu, abyste rozhýbali monstrum dlouhé přes 5 m, široké 1, 9 m a vážící přes dvě tuny, potřebujete opravdu velký výkon. Zážehové šestiválce (2.8 FSI, 3.0 TFSI a 3.2 FSI) jej bohužel nemají a navíc trpí nemocí typickou pro tento typ pohonných jednotek – zanášení karbonovými úsadami. Navíc byly vybaveny nepříliš spolehlivou převodovkou CVT Multitronic.

Lepší volbou byly benzinové, atmosféricky plněné osmiválce s nepřímým vstřikem paliva – 3.7 l FSI (206 kW) a 4.2 l FSI (246 kW). Z nich ten posledně uvedený je (jak se říká mezi námořníky) jasnou volbou. Vysoká spotřeba auta je něco, co politici rozhodně neřeší, zato nízká spolehlivost je vytočí vždycky. V tomto směru je pro ně tato pohonná jednotka naprosto vyhovující.

Naftový šestiválec 3.0 TDI je patrně nejčastějším dieselovým agregátem, s nímž se můžete v českých autobazarech setkat. Při nákupu vozů opatřených tímto motorem si pečlivě prověřte udávané počty najetých kilometrů a servisní historii auta.

Vidlicový čtyřlitrový turbodiesel se čtyřmi ventily na válec (4.0 V8 TDI), s přímým vstřikováním, s přeplňováním pomocí dvou turbodmychadel a s výkonem 202 kW nadchne zejména vysokým točivým momentem, který dosahuje až 650 Nm při 1 600 – 3 500 ot./min.

Ovšem jednoznačným vítězem mezi motory, jimiž bylo Audi A8 kdy opatřeno, je jednotka 4.2 TDI (240 kW při 3 750 ot./min). Na tuto kategorii aut velmi lehký motor (pouhých 62 kg) mezi ostatními pohonnými jednotkami vyčnívá jako stožár z trupu lodě. Je tichý, a přitom dostatečně pružný a výkonný. Automatická šestistupňová převodovka Tiptronic je spolehlivá a maká jako šroub. Lodní.

Audi A8 D3 (2002-2009) - motor 4.2 TDI

Už vyplouvá loď A8

K čemu by posádce byl krásný, elegantní, bezpečný, luxusní koráb, dokonale vybavený posledními výkřiky moderní techniky, kdyby to s ním při sebemenší vlnce smýkalo ze strany na stranu? Loď, která se při sebemenším monzunu kymácí tak, že mořskou nemocí trpí i kormidelník a bocman? K ničemu.

Jestliže je něco opravdu výjimečného na A8, tak jsou to její jízdní vlastnosti. Jízda s ní je taková, že premiér, který sedí uvnitř a píše si svůj rezignační projev, ani nepozná, zda se právě nachází se na české D1 nebo na Hockenheimringu. Ale pokud šofér opravdu chce, rázem využije veškerých vlastností, které mu dynamika pohonných jednotek umožňuje a rázem promění doposud klidnou bárku v motorový člun. Tuhé rámové struktury z lehkých slitin jsou zárukou vysoké pevnosti karosérie, trvalý pohon všech kol v kombinaci s vhodným motorem se postará o skvělou zábavu a nastavitelné vzduchové odpružení o prvotřídní komfort. Stačí zvednou kotvu a vyplout.

Na co si dát pozor

  • vyšší cena servisu a náhradních dílů
  • poškozené silentbloky
  • uložení přední nápravy je náchylné k poruchám
  • zvlněné vrtané kotouče na předních brzdách