Může mi někdo laskavě vysvětlit, proč si lidé ostošest kupují auta s pohonem 4×4, aby s ním pak vjeli na polňačku jednou za rok, a to ještě kvůli tomu, že je tam „přece zavedla navigace!“ A když přece jen s tímto vozem vyrazí záměrně do terénu, tak jediným výsledkem je obří zklamání z tanečků SUVéčka, které předvádí na nezpevněném povrchu a procitnutí do reality. A k tomu sem tam nějaký šrám a špína na jejich plechovém miláčkovi.

Mohl by mi pro pána Jána někdo objasnit, proč se SUV tak často objevují ve městech, kde najít volný flek pro takto rozměrné vozidlo znamená podobnou vzácnost jako nalezení poctivého politika? Rád si počkám…

Ale abych byl objektivní, tak se na druhé straně musím přiznat, že rozumím ženám, které si nemohou vynachválit pocit bezpečí a velký prostor pro celou rodinu, které jim tento typ vozů skýtá. Díky vysokému posezu si mohou připadat jako na bidýlku a mají tak silnici před sebou jako na dlani. Každodenní doprava dětí do školky a školy a zase zpět, jízdy do práce a za nákupy jsou o tolik snazší. A což teprve dlouhé cesty za dovolenou k moři nebo za zimními radovánkami. Už se nemusíte trápit nedostatkem místa a s napěchovanou igelitkou mezi nohama. Známý fór o tom, kolik [doplňte sami příslušníky libovolného národa] se vejde do auta, postrádá pointu, pokud oním modelem je např. Mercedes-Benz GLE, a ne maluch.

Jsme si jisti, že na českém trhu existuje dostatek SUV vozů, z nichž si může vybrat každý zájemce. V čem vynikají? Jaké jsou jejich výhody? Co si na nich řidiči cení? Podívejte se s námi na několik vybraných jedinců, které můžeme s klidným svědomím doporučit těm, kteří touží po tom mít podobného drobečka v garáži.

1. Škoda Yeti (2009 – 2017; facelift 2013)

Škoda Yeti 4x4

Začínáme v domácích luzích a hájích. Škoda Yeti se vyráběla v koncernovém podniku ve východočeských Kvasinách od roku 2009 až do května letošního roku (2017). Nicméně o vůz s okřídleným šípem na přídi je stále zájem, a tak zákazníci, kteří by chtěli vlastnit tento oblíbený automobil, musí doufat, že se jim podaří ukořistit některý kousek ze skladových zásob z ruského závodu firmy GAZ v Nižním Novgorodu. Tam se škodovácké suvéčko také vyrábělo.

Již pouhé dva roky od premiéry Škody Yeti na ženevském autosalonu v roce 2009 se prodalo 100 tisíc exemplářů tohoto modelu. Celkové prodeje za období 2009 do května 2017 přesáhly 630 000 vozů, ještě v červenci 2017 to bylo 5100 aut. Proč byste měli vsadit na SUV domácí provenience? Nemusíte být zrovna patrioti, abyste ocenili jeho snadné řízení, ovladatelnost a předvídatelnost chování. Za zmínku jistě stojí výborně využitelný interiér, v němž dostatek místa nad hlavou najdou i lidé vyššího vzrůstu. Škoda Yeti se může pyšnit titulem Family Car Of The Year (Rodinné auto roku), který mu v roce 2009 udělil britský Top Gear Magazin.

Škoda Yeti patří k vozům, jejichž řidiči v terénu mohou využít asistenta pro sjíždění z kopce, respektive pro rozjíždění se do svahu. Odolný podvozek, vzadu kvalitní víceprvková náprava, vysoká variabilita zavazadlového prostoru a dobrý výhled z kabiny – to jsou další důvody, proč byste měli začít shánět tohoto tuzemského sněžného muže.

Jak to všechno funguje v praxi, můžete vidět v naprosto seriózním testu britského Top Gearu:


Tip: z pohonných jednotek je výbornou volbou vznětový motor s objemem 2.0 TDI o výkonu 81 kW a s pohonem 4×4, vybavený spojkou typu Haldex páté generace. Nabízí kultivovaný chod, pružně reaguje na podněty šoféra a je dynamický a úsporný zároveň. Průměrná spotřeba u něj dělá hezkých cca 6,5 l nafty na 100 km.

2. Honda CR-V 3.generace (2007 – 2012; facelift 2009)

Honda CR-V

Středně velké SUV známé japonské automobilky Honda v našem srovnávacím testu rozhodně nesmí chybět. Tento kompaktní vůz se vyrábí již od roku 1995, nicméně my se chceme zaměřit na velmi spolehlivého zástupce třetí řady. Jeho jízdní schopnosti jsou sice v extrémním terénu omezené (i kvůli nižší světlé výšce), nicméně sníh na vozovce mu rozhodně problémy dělat nebude. Je totiž vybaven elektronickým protiskluzovým systémem Real Time 4WD, který zabírá proti prokluzu předních kol. Byť někdy s mírným zpožděním. Opravdu jako doma se Honda CR-V cítí na silnici. Právě tam se ukážou její výhody: perfektní stabilita, jistota v zatáčkách, lehká a tuhá karoserie a spolehlivé motory. Dobrou viditelnost ve všech směrech a dokonalý přehled o dění za vozem získá řidič s pomocí velkých bočních zrcátek. Potěší i sportovní design a poctivé zpracování interiéru.

Podívejte se, jaké výkony CR-Včko dokáže podat na rozblácené cestě:


Tip: O vůz se starejte jako o vlastní tchyni: ceny originálních náhradních dílů ( především u naftových motorů) jsou astronomicky vysoké a opravy také nejsou zvlášť levné. Z motorů se dobře osvědčil benzinový čtyřválec 2.0 i-VTEC s výkonem 110 kW, který v kombinaci se šestistupňovým manuálem přináší velkou radost v podobě peněz ušetřených za palivo. Kombinovaná spotřeba paliva se v jeho případě pohybuje zhruba okolo 7,4 l na 100 km.

3. BMW X1 xDrive – 1.generace (2008 – dosud; facelift 2012)

BMW X1

Další představitelé vozů, které mají vytvářet dojem, jako by chtěly kralovat neprostupnému terénu, nicméně jejichž doménou zůstává asfaltový povrch, pocházejí z dílny našich německých sousedů. Nesou označení BMW X1. Toto SUV je – v porovnání se svými konkurenty – opravdovým kolibříkem. A tak se nemůžeme zlobit, pokud někdo tvrdí, že spíše než o SUV se jedná o prostorné rodinné kombi.

Existují 2 verze těchto vozů, které zastupují druhou nejlevnější třídu bavorské automobilky. sDrive jsou modely vybavené pohonem zadních kol, zatímco modely xDrive disponují pohonem všech čtyř kol. Vozy řady xDrive se vyráběly ve více verzích, namátkou můžeme uvést xDrive18d, xDrive20d, xDrive23d nebo xDrive28i, přičemž čísla a písmena „i“ nebo „d“ v názvu vyjadřují identifikaci motoru.

U BMW dlouhodobě platí, že interiér nesmí majitele vozů v žádném případě zklamat – A tak ani zde tvůrci BMW X1 neponechali nic náhodě. Útulnost kombinovaná se sportovním stylem si vás okamžitě získá. K tomu přidejte prvotřídní ergonomii, dostatek místa nad hlavou, tužší sedadla pro temperamentní řidiče vyznávající divokou jízdu a bohatou bezpečnostní výbavu. Pokud vás nic z toho dostatečně neoslní, tak vás můžeme ujistit, že názor na auto změníte v okamžiku, kdy se s ním poprvé svezete. Protože jízdní vlastnosti BMW X1 – to je radost, požitek a vášeň.

Toto vám rozhodně nedoporučujeme a na autě bude mít taková jízda jistě následky. Ale pro ilustraci toho, co v extrémní situaci X1 dokáže, poslouží toto video, které je překvapivě z ruska:


Tip: Pokud hledáte spolehlivý motor s kultivovaným chodem, bez váhání sáhněte po xDrive28i. Benzínový čtyřválec vybavený dvěma turbodmychadly se pyšní výkonem 180 kW a vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Také díky variabilnímu časování ventilů double-VANOS dosahuje slušné spotřeby 7,9 l na 100 km. Kromě osmistupňové automatické převodovky se kombinoval i se šestistupňovým manuálem.

4. Volkswagen Tiguan – 1.generace (2007 – 2016; facelift 2011)

Volkswagen Tiguan

se poprvé před veřejností zaskvěl v plné kráse v roce 2007 na frankfurtském autosalonu. Jeho nadčasový design můžeme dodnes obdivovat např. u varianty elegantní Sport & Style.

Robustnější a precizněji zpracovaný bratranec Škody Yeti přináší řidičům to pravé potěšení v podobě komfortního ovládání a výborných jízdních vlastností. Pokud přece jen uvažujete o jízdě na nezpevněném povrchu či dokonce někde v horském terénu, tak plnohodnotný off-road VW Tiguan samozřejmě není, nicméně verze Track & Field v tomto směru není úplně marná. Je vybavena mezinápravovou, elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, podvozkem s přední nápravou McPherson s pomocným rámem z hliníku a čtyřprvkovou zadní nápravou s pomocným rámem vyrobeným z vysokopevnostní oceli. Pro dobrou práci v terénu jej kvalifikují přední nájezdový úhel 28o a samozřejmě pohon všech čtyř kol 4Motion.

A opět demonstrace teréních schopností vozu:


Tip: Vynikající rodinný vůz, snad jen trošku fádní. Z motorů se k němu nejlépe hodí v roce 2011 modernizovaný čtyřválcový turbodiesel TDI s výkonem 110 kW a se vstřikováním Common-Rail. Je dostatečně dynamický, přitom velmi tichý, a může se pochlubit plynulým náběhem točivého momentu. Vůbec špatně si nevede ani benzinový agregát 1.4 TSI s výkonem 118 kW.

5. Hyundai Santa Fe – 2. generace (2006 – 2012; facelift 2011)

Hyundai Santa Fe

je (na rozdíl od Kim Čong-una) milým překvapením, které pochází z korejského poloostrova. Naši pozornost si zasloužil nejen díky vysoké bezpečnosti, kterou potvrzuje zisk 4 hvězdiček v NCAP testech v roce 2006, ale také díky svému zaměření na evropského zákazníka. Pokud si potrpíte na velká auta, pohodlí a nejrůznější elektronické pomocníky, tak se vám z dlouhé řady různých úrovní výbavy zamotá hlava. Ani objem kufru 774 l a dostatečný prostor uvnitř vozu není k zahození. Pohon 4×4 přirozeně na tomto Korejci také objevíte, možná oceníte i možnost rozdělení krouticího momentu uzamčením v poměru 50:50, ale buďme upřímní: asfaltová silnice mu svědčí daleko víc než písečné duny nebo neprostupná džungle. Hyundai Santa Fe je zkrátka do kategorie SUV zařazen víceméně z milosti. Měkce naladěný podvozek si lépe vychutnáte na kvalitních dálnicích než někde v horách.

Ovšem ani s Hyundai Santa Fe nebudete muset nechat rodinku brodit bahnem:

Tip: Pokud hledáte silný motor, poohlédněte se po přeplňovaném vznětovém agregátu 2.2 CRDi. Je sice hned po startu trochu hlučnější, nicméně nabízí slušný výkon 145 kW a dlouhou životnost. Co se řazení týče, tak se dobře osvědčily šestistupňové automaty montované po roce 2010.

Závěr

Kandidátů je mnoho a na první pohled není snadné vybrat. Pro mnoho lidí bude klíčovým faktorem oblíbená značka – někdo je holt na japonce a někdo má rád zlaté české ručičky že. Pokud je podmínkou nízká pořizovací cena, pak jasně vede Hyundai Santa Fe, který začíná už na částkách okolo 100 tisíc Kč. Naopak nejdražší hračkou je v tomto souboji BMW X1, které začíná až na ceně přesahující 300 tisíc korun. Prémiová značka = prémiové ceny. Ohledně dalších kandidátů jsou ceny podobné, samoszřejmě podle stáří a stavu vozidla. Zmiňme jen okrajově důvody, pro které lidé konktétní značku volí. Za Volkswagen jsou to většinou hezky zpracované interiéry, snadná dostupnost servisu a náhradních dílů. Hondy jsou zase pověstné svou neotřesitelnou spolehlivostí. Škoda je prostě lovebrand většiny českých řidičů a samozřejmě to s sebou také nese své výhody. Hyundai zase naláká své zákazníky na širokou nabídku jízdných asistentů a stupňů výbavy.

Každý z dnešních kandidátů má své pro a proti, ale každý je svým způsobem skvělý. Chybu neuděláte ani jedním z uvedených SUVerénů, pozor si ale dejte na výběr motorizace. Tak ať to brázdí!