Hodnocení bezpečnosti je jedním z hlavních faktorů při výběru nového vozu. Za vodítko často bereme výsledky nárazových testů EuroNCAP vyjádřenou počtem hvězdiček. Ty probíhají od roku 1997 a nezávislá organizace tak nyní slaví dvacetileté výročí.

Mezinárodní konsorcium fungující na základě belgických zákonů za tu dobu při crashtestech rozbilo více než 1800 vozů za náklady přesahující 160 milionů eur. Z nich vzniklo přes 630 reportů. Informovanost veřejnosti tlačí automobilky k vývoji stále bezpečnějších vozů. EuroNCAP se tak chlubí tím, že se jí podařilo zachránit 78 000 lidských životů. Dnes už ale firmy vyrábějící osobní vozy svým hodnocením netlačí k dalším airbagům či deformačním zónám, ale především asistenčním systémům, které nemají za úkol nejen snížit dopady nehody, ale nehodě zabránit.

O tom, že automobilky dbají na to, aby crashtesty jejich vozů dopadly co nejlépe, svědčí holý fakt, že dnes si většina vozů odnáší pětihvězdičkové hodnocení. Na přelomu tisíciletí tomu tak, i přes poněkud „měkkčí“ známkování, zdaleko nebylo. Vždyť například Nissan Almera nebo Fiat Seicento si odvezly pouhé dvě hvězdy. Takový Rover 100 při prvním veřejném testu pouze jednu. Jako připomínku tak nyní zástupci EuroNCAP poslali proti zdi dvacet let starý Rover 100 a novou Hondu Jazz. Výsledek si můžete prohlédnout na přiloženém videu.