Ford C-MAX II. gen

Kompaktní van Ford C-Max se představil nejprve jako koncept na pařížském autosalonu v roce 2003, aby o rok později v Ženevě odhalil svou definitivní podobu. Jablko nepadlo daleko od stromu ani v tomto případě, a tak Ford C-Max navázal na první generaci svých starších a úspěšných příbuzných – Focusů.

Vstup Fordu C-Max na automobilový trh byl vskutku impozantní. Jen u nás si tuto novinku od Fordu v kategorii MPV pořídilo v prvním roce 53 zákazníků. Ani v ostatních evropských zemích tomu nebylo jinak. Elegantní C-Max se velmi rychle na trhu uchytil a silné konkurenci v podobě německých i francouzských automobilů řádně zatápěl. Dobrým doporučením v tomto směru byly i nárazové testy Euro NCAP, v nichž získal čtyři z pěti hvězdiček. Navíc automobilka vyšla zákazníkům vstříc v možnostech výběru z několika druhů paliva: od benzínu přes naftu, LPG až po stlačený zemní plyn CNG nebo ethanol E85.

Komfort, jistota a kontrola na Max

neboli Comfort, ConfidenceControl v maximální možné míře jsou skryty v jinotaji jménem Ford C-Max. Těmto třem vlastnostem zůstala věrná i 2. generace, která se na českém trhu začala prodávat na konci roku 2010. Pětidvéřový fešák z továrny ve španělské Valencii se dodnes najdete v nabídce Fordu hned ve dvou variantách: v klasické verzi pro pět lidí nebo v prodloužené verzi se zadními posuvnými dveřmi Grand C-Max až pro sedm pasažérů. I přesto, že C-Max nemá prostorově daleko k dodávce, jeho vzhled potěší hravostí i dravostí. Oproti předchozí řadě působí Ford C-Max 2. generace sportovním a odhodlaným dojmem. Nepřehlédnutelná příď s nárazníkem a masivním nasávací otvor, výrazné typické logo automobilky, zdobné chromové rámování, kulatá mlhová světla v nepravidelných lichoběžnících, to vše dává za pravdu těm, kteří říkají, že na designu odvedli tvůrci vozu obrovský kus práce. Vkusné boční prolisy, blinkry integrované ve zpětných zrcátkách, opticky doladěné tvary skel, robustní vizáž i sympatická záď s nízko položenou nakládací hranou jsou dokladem toho, že cílová skupina je v tomto případě jasná: rodina. Nelze prostě popřít, že z designérského hlediska se Ford C-Max prostě podařil.

Nafta má zelenou!

Ne, řeč tu nebude o zelené naftě pro naše kulaky, rolníky, kolchozníky, zemědělce nebo farmáře, ať už se jim říká jakkoliv v různých časových érách a světových pásmech. Nabídka pohonných jednotek, které Ford montuje do modelu C-Max, je velmi pestrá, nicméně je to diesel, který vyhrává na plné čáře. Motory 1.6 Duratorq TDCi s výkonem 85 kW a 2.0 Duratorq TDCi s výkonem 120 kW v prodeji dominují jak nad motorem 1.6 Duratec Ti-VCT (92 kW), tak nad oblíbenými EcoBoosty. Těm v tomto případě nepomohlo ani vítězství za rok 2012 v renomované soutěži Mezinárodní motor.

Ve Fordu C-Max druhé řady najdeme i benzinové agregáty, např. tříválce 1.0 Ecoboost s výkonem 75 kW (popř. 93 kW).

Atraktivní pohonnou jednotkou je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 EcoBoost s výkonem 112 kW. V kombinaci se skvělou šestistupňovou manuální převodovkou slibuje velkou porci zábavy. Stovku z nuly udělá za necelých 10 s a na dálnicích mžikem promění okolní krajinu v barevné šmouhy. Kombinovaná spotřeba 6 l na 100 km v segmentu těchto vozů je velmi příjemným překvapením.

Už koníček pádí…

Ford C-Max je velmi pohodlně ovladatelný, dokonce i prudké zatáčky na svou mohutnost zvládá na jedničku. Ale raději je projíždějte na trojku nebo čtyřku, bude to kapánek pohodlnější.. Nenechte se zbytečně zastrašit mohutným vzhledem; již po pár kilometrech si vůz oblíbíte díky skvělému držení směru jízdy, kultivovanosti pohybu a přilnavosti k vozovce. Ford C-Max dostal do vínku zcela novou globální platformu s označením (překvápko se fakt nekoná) C, která mu padne jako ulitá. Řízení je velmi pohodlné, přesné a vozu v tomu směru nelze nic vytknout.

Já mám koně, vraný koně…..

V interiéru oproti předešlé generaci designéři americké automobilky popustili uzdu svým snům a originalitě. Palubní deska a středový panel charakterizují ladné křivky; příznivce hi-tech elektroniky zase potěší velký barevný multifunkční displej. Nechybí ergonomický čtyřramenný volant s tlačítky ovládání audiosystému, palubního počítače nebo handsfree telefonu (ve standardní výbavě). Precizní a čitelná grafika všech přístrojů a ukazatelů, stejně jako efektní modro-zelené podsvícení ovladačů a tlačítek zaslouží jedničku s hvězdičkou. Použití prvotřídních materiálů a velmi dobře slícovaných plastů v interiéru ochrání citlivé uši pasažérů před možným vrzáním, skřípotem či jinými pazvuky. I samotná kabiny je velmi dobře odhlučněna od okolních zvuků. Jen těch odkládacích schránek by to chtělo o něco víc… Škoda. Vlastně Ford.

Pohodlná drožka

Co se týče možného uspořádání prostoru uvnitř, Ford C-Max druhé generace je tak variabilní, že i vývojáři z Lega se můžou jít zahrabat. Pět míst s užším prostředním sedadlem v druhé řadě se rozhodně při delších cestách uplatní. Možnosti uspořádání jsou téměř neomezené. Bohužel ne příliš snadné sklápění sedaček je „korunováno“ poměrně komplikovaným a zdlouhavým procesem úplného vyjmutí zadních sedadel. Trpělivé však odměna nemine: naráz se jim zjeví úložný prostor pro větší nákupy nebo přepravu menších kusů nábytku. Jinak základní objem kufru udávaný výrobcem činí 460 l.

Praktické jsou i další doplňky jako např. potahy a koberce. Snadno se vyndávají i čistí. To oceníte ve chvíli, když se z vašeho naleštěného a voňavého miláčka stane dopravní prostředek určený primárně pro přepravu rodiny s malými dětmi. Asi to znáte sami: všude drobky, občas nějaká ta žvýkačka, játrová paštika a jiné výživné zdroje kalorií. Je téměř neuvěřitelné, že i po mnoha letech ne příliš šetrného používání působí interiér tak čistě, svěže a udržovaně.

Kočár jak pro britskou královnu

Ford C-Max druhé generace nabízela automobilka Ford ve více stupních výbavy.

Od základní varianty Trend, která obsahovala mj. manuální klimatizaci, tempomat a volitelný omezovač rychlosti přes rozšířenou Trend plus (systém SYNC AppLink s funkcí Emergency Assist, zadní parkovací senzory, 16″ kola z lehkých slitin aj.) až po nejvyšší Titanium. U posledně jmenované verze se můžete těšit např. na dvouzónovou klimatizaci, chromované lišty, na automatické zapnutí světlometů při snížené viditelnosti, LED osvětlení interiéru nebo startovací tlačítko. Inu, každému podle jeho gusta.

Na co si dát pozor

  • komplikované vyjímání zadních sedadel
  • tlusté boční sloupky, které znesnadňují výhled do předoboku
  • možný únik oleje způsobený špatným těsněním hnacího hřídele
  • variabilní, ale malý prostor v interiéru