Volkswagen Touareg 7L

Někteří lidé bývají divní. A směšní. Někteří z nás jsou schopni si klidně navzájem roztrhat občanky (dřív to teda ještě šlo – v dobách, kdy byly OP papírové) jen proto, že jejich odpůrce v diskuzi tvrdí, že VW Touareg  „to přece není žádný blbý SUVéčko, to je jasnej off-road“, zatímco oni zastávají přesně opačný názor. A možná je ani nezajímá, jak se tento německý vůz v terénu chová, jaké je jeho vybavení, podvozek, konstrukce a další prvky.

Je svoboda a každý má právo myslet a (většinou i říkat) si, co chce. Jen je dobré se rozhodovat na základě správných informací. Třeba těch, které vám teď přinášíme a které se týkají právě automobilu VW Touareg 1. generace vyráběného v letech 2002 až 2010 v bratislavském závodě německého koncernu.

Slovensko-německý SUVerén

Tento pětidvéřový a pětimístný vůz se samonosnou karosérií typu SUV se začal v Devínské Nové Vsi sériově vyrábět v srpnu roku 2002; musel být totiž včas připraven na svou premiéru, která se uskutečnila na autosalónu v Paříži už 26. září téhož roku. VW Touareg (s interním označením Typ 7L) je poněkud chudším příbuzným svého koncernového bratrance Porsche Cayenne, jehož karoserie a další komponenty rovněž vznikají v hlavním městě našich východních sousedů. Další věc, která tyto dva atraktivní vozy spojuje, je společná podvozková platforma v rámci Volkswagen Group. Nese název PL71, disponuje stálým pohonem všech kol a diferenciálem typu Torsen. Používá ji další auto téže koncernové stáje – Audi Q7.

Osudová přitažlivost

Nadčasový design, zaoblené tvary, krátké převisy, mohutné lemy širokých blatníků, delší rozvor (2 855 mm), robustní silueta, nedbalá elegance – to jsou prvky, které dělají Touarega první řady přitažlivým v očích mnoha lidí. Facelift z roku 2006 odhalil nové přední světlomety a ještě více zakulacený přední nárazník. Také přinesl pestřejší nabídku barev obohacenou o více variant metalízy, vnější hranatá zpětná zrcátka, spodní tenkou chromovanou lištu, která opticky zvýrazňuje předěl prahů a dveří a poněkud usedlejší záď. Nicméně pokud něco potenciální zákazníky přesvědčí o výhodnosti koupě, bude to patrně to, co německý vůz skrývá v interiéru, pod kapotou a především jeho chování na silnici či v terénu.

Interiér VW Touareg se vyznačuje velkorysým prostorem a na první pohled i hodnotným provedením. Snad že byl inspirován svým vzdáleným příslušníkem též rodové větve – luxusním sedanem VW Phaeton, ani Touareg na ničem nešetří. Materiál uvnitř použitý tvoří textilní potahy, pravá kůže a tvrdé i měkčené plasty palubní desky, které sice jsou kvalitní, bohužel jejich zpracování a vzájemné slícování jednotlivých dílů už ne. A tak se po několika letech provozu můžete dočkat i nepříjemné zvukové kulisy – klepání, vrzání či občasného praskání. Ale nenechte se odradit, vždy záleží na konkrétním jedinci a jeho historii.

Na přístrojové kapličce se vyskytuje bohaté spektrum všech tradičních ukazatelů – tachometr, otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, teploměr oleje, ukazatel obsahu paliva v nádrži a voltmetr. Nepřehlédnutelný barevný LCD displej, který zobrazuje údaje palubního počítače, najdete na středové konzoli stejně tak jako dva velké kruhové ovladače pro redukci a elektronickou uzávěrku diferenciálu. VW Touareg je společník do nepřístupného terénu a nepohody a podobných inovací si užijete dosyta: můžete měnit nastavení světlé výšky, tuhost tlumičů i volit optimální silniční režim (Comfort, Auto nebo Sport). Dle libosti si můžete pohrát s multifunkčním čtyřramenným volantem (lze jej nastavit výškově i podélně). Pohodlí při dlouhých štrekách i na krkolomných cestách zase slibují elektricky nastavitelná přední sedadla.

Volkswagen Touareg 7L interiér

Ani pasažéři s vysokou či rozložitou postavou uvelebení na zadních sedadlech nebudou zklamaní. Prostoru mají ve všech směrech habaděj a možná i trochu víc. Inu, jak se na poctivé SUVéčko sluší a patří. Kufr poskytuje slušný objem 555 litrů ; sklopení zadních sedadel jej ještě navýší až na 1 570 litrů.

Volkswagen Touareg 7L zavazadlový prostor

Vytrvalý otesánek

Paleta pohonných jednotek určených pro Volkswagen Touareg se skládala z nabídky tří benzínových a pěti naftových motorů. Na evropských silnicích nejčastěji potkáte automobily, kterým pod přední kapotou spokojeně přede podélně uložený naftový třílitrový šestiválec V6 TDI. Po roce 2010, v době nelítostného honu na fosilní čarodějnice a inkvizičního uplatňování emisní normy Euro 6 musel vyklidit pole novince v podobě 4.2 V8 TDI – vidlicovému osmiválci s technikou vstřikování Common Rail.

VW Touareg není žádný drobeček a jeho vysoká hmotnost (2 238 kg) přímo vyžaduje motory se slušným výkonem. Základní šestiválec s objemem 3.2 l VR6 a s výkonem 162 kW (resp. 177 kW) byl na německého macka slabý a tak majitelé takto osazených vozů si právem mohli stěžovat na jeho těžkopádnost, nedotáčivost a nižší ovladatelnost.

Pozdější modely se na trhu objevily se systémem přímého vstřikování FSI. Nejslabší z nich 3.6 l FSI V6 o výkonu 206 kW dosahoval zrychlení 0 na 100 km/h za 8,6 s.

O něco silnější 4.2 V8 32V FSI (257 kW) se objevil současně s faceliftem na konci roku 2006 a na stovku dosáhl zhruba o sekundu dřív než ten předchozí.

Nejsilnější verze benzinového agregátu, který se kdy do VW Touareg montoval, byl šestilitrový dvanáctiválec 6.0 W12 s výkonem 331 kW a točivým momentem 600 Nm. Pokud patříte k ropným šejkům, tak udávaná kombinovaná spotřeba 15,7 l na 100 km vám nezpůsobí sebemenší problém.

Až objevím naftu nebo petrolej…

O dieselovém motoru 3.0 TDI V6 s výkonem 176 kW a s točivým momentem 500 Nm už zde řeč byla, jen dodejme, že nejvyšší rychlost, které může dosáhnout, je 207 km/h. Ten můžeme jen chválit.

Ze vznětových pohonných jednotek je nejslabší 2.5 TDI R5 (128 kW) s průměrnou spotřebou 8,3 l nafty na 100 km. Jednak s opravdu těžkým Touaregem má co dělat, jednak je poměrně náchylná k poruchám vodní pumpy. U těchto dvou motorů jste se mohli setkat se 6stupňovou manuální převodovku

Volkswagen Touareg 7L 2.5 TDI

Poslední naftový motor, o němž se zmíníme, je desetiválec 5.0 TDI s výkonem 230 kW a s maximální hodnotou otáček 4 200 ot./min. Najdete jej v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou Tiptronic. Vrozenou skromností rozhodně netrpí: rád si na cestách lokne přes 14 litrů na sto kilometrů. Ovšem poctivým výkonem a dokonalými jízdními vlastnostmi v každém terénu rozhodně své majitele nezklame.

Za devatero horami a devatero řekami…

VW Touareg je auto, které prostě musíte vyzkoušet v terénu. Všechna kola jsou zavěšená na dvojitých příčných ramenech a varianta se vzduchovým podvozkem, který má regulovatelnou světlou výšku (od 180 do 300 mm), si poradí s kdejakým horským potůčkem. Každý z vozů je vybavený stálým pohonem 4×4. Již v základním stupni výbavy můžete počítat s klasickou redukční převodovkou i s uzávěrkou středového diferenciálu, který posílá sílu motoru na přední i zadní nápravu v předem stanoveném poměru.

Na co si dát pozor / co může vadit:

  • občasné poruchy mezinápravového diferenciálu
  • cena náhradních dílů i servisu; celkově vyšší provozní náklady
  • poruchy elektroniky a elektroinstalace (světla, zapalovací cívky)