Jak odstranit škrábance na autě?

Why it could be Greased Lightning!

Víte, kdo to byl Namazanej blesk? Nebo spíš Naleštěnej blesk? To není přezdívka věčně opilého a nepříliš inteligentního vojáka z povolání, jakých sloužilo v 80. letech minulého století v naší lidově-demokratické armádě plno. To je označení původně bílého Fordu De Luxe Cabrio z roku 1948, který si střihnul hlavní roli v muzikálu Pomáda. Pamatujete? Grease is the Word. Jo, jo – pomáda tehdy představovala určitý životní styl, vyjádření životních postojů celé generace. Byla symbolem neskonalé frajeřiny. K ní patřily kožené bundy. Nagelované vlasy. Cigára a drink. Roštěnky k nakousnutí. Rock’n‘ Roll. A dokonale naleštěné káry, které byly bez jediného škrábance. Teda až do prvního zběsilého závodu.

Drobným škrábancům či oděrkám se nikdy neubráníte, i když budete mít víc zkušeností než Sébastien Ogier nebo Colin McRae. Tyto kosmetické „vady“ na kráse vašeho mazlíčka mohou způsobit drobné kamínky, dopady větviček či šišek při parkování pod stromy, hrubé kartáče v automyčce nebo krupobití. O bezohlednosti ostatních řidičů např. na přeplněném parkovišti u supermarketu ani nemluvě. Pojďme se společně podívat, jak se škrábanců účinně zbavit. Dozvíte se, s jak velkým poškozením si dokážete poradit sami a se kterými rýhami už byste raději měli vyrazit k odborníkům.

Drobné škrábance rozleštíte leštěnkou

Vybaveni leštěnkou můžete vyhlásit válku mikroskopickému poškození laku, které si přivezete jako nevyžádaný bonus např. z automatické myčky aut. Drobné škrábance mohou také vzniknout při nešetrném odstraňování mastné dopravní špíny, asfaltu, pryskyřice nebo hmyzu bez speciálních prostředků, které jsou právě pro tento účel vyvinuté a které jsou běžně k dostání v řadě obchodů.

Leštění laku pomocí leštěnky
Aby veškeré vaše konání směřující k nápravě bylo úspěšné, dobře se rozhlédněte již při nákupu. Sortiment je v tomto směru dostatečně široký. Vyberte si leštěnku s obsahem abrazivních složek, která je k odstranění drobných oděrek laku určená. Kvalitní přípravek, který působí do hloubky a obnovuje i zašedlé zoxidované lakované plochy, pořídíte přibližně od 200,- Kč. Dokonalý výsledek je zaručený, pokud dodržíte několik zásad správného nanášení:

Před nanášením leštící emulze s voskem je potřeba zbavit automobil nečistot. Umyjte jej ideálně ručně, čistou vodou a měkkou houbou. Poté nechte ošetřovanou plochu důkladně oschnout. K dosušení je vhodné použít hadřík z mikrovlákna, hadřík z kvalitní bavlny nebo kousek flanelu. Musíte odstranit veškerou vlhkost, poněvadž tyto prostředky bývají vyrobené na mastné bázi a k mokrému povrchu by nepřilnuly. Leštěnku nanášejte přiloženým aplikátorem nebo čistou utěrkou z mikrovlákna. Je třeba vzít v úvahu, že některé výrobky dosahují lepších výsledků při použití za tepla, např. při mírném slunečním záření. Přesný postup najdete na obalu každého přípravku. Pečlivě se ho držte, ať nepřijdete k úrazu. Pak byste mohli dopadnout jako hlavní postava kratičké básničky od Karla Plíhala s názvem Fetující eunuch: „Pozoruji kleštěnce, jak si čichá k leštěnce.“

I should be so lucky

Šťastní (tedy laky) – zrovna tak jako Kylie Minogue – být můžete. Respektive můžete mít štěstí, když se vám podaří zbavit drobných povrchových škrábanců s pomocí různých alternativních prostředků. Ne, že by to nešlo, ale musí se to umět. Mezi takové svépomocné varianty patří odlakovače na nehty, které neobsahují aceton. Stačí pár kapek na hadřík, kterým přetřete poškrábanou plochu a druhý den už toto místo ani nenajdete. Než se ale vydáte prohledávat manželčin kosmetický kufřík, raději fakt zvažte, zda se nevyplatí investovat do nějakých osvědčenějších přípravků. Případně tuto metodu vyzkoušejte na nějakém méně viditelném místě. Tím máme samozřejmě na mysli méně viditelné místo karosérie. Ne, aby vás, probůh, napadlo po přečtení našeho článku vydat se kamsi do australského vnitrozemí či do ledových plání Antarktidy, kde vás už nikdo nikdy živého nespatří.

A „…vůbec netušíš, že mi to tak sluší, jen díky retuším.“

Co má společného Barbína od Xindla X s vaším plechovou kráskou? Obě dobře vědí, jak správně používat retušovací tužky a pera.

Pokud se potřebujete zbavit jen několika malých škrábanců třeba od odražených kamínků nebo oděrek pořízených klíčem při neopatrném odemykání vozu v neprostupné tmě, tak jsou tyto prostředky k nezaplacení. Výhodou retušovacích tužek je jejich universální použití, a tak je lze s úspěchem aplikovat na laky všech barev. Někteří mistři lakýrnického řemesla vám dokonce namíchají na objednávku retušovací pero s lakem přímo na míru podle barvy automobilu, aby byl výsledek ještě o kapku lepší.

Pořizujte jen tužky originálních značek od autorizovaných prodejců. Levnější varianty sice udělají tutéž službu, zato ale mohou zkomplikovat práci lakýrníkovi, až bude lak potřebovat rozsáhlejší opravu. Velmi špatně se totiž odstraňují a nový lak v místě jejich aplikace mívá jiný odstín.

Opravy laku pomocí retušovacích tužek jsou snadnou záležitostí. Stačí obsah pořádně protřepat (a nemíchat, jak by dodal 007, agent s povolením zabíjet), podle potřeby vyplnit rýhu a přebytečnou hmotu odstranit suchým hadříkem. Lak musí dostatečně vytvrdnout a poté je dobré místo ještě důkladně rozleštit.

„Koukejte vycouvat, já před váma tu dávno byl,
nechtějte, abych se na vás rozzlobil.

Song Ivana Mládka je dokladem toho, že při pošťuchování na parkovišti si můžete občas s sebou něco odnést. Kromě nepříjemného suvenýru v podobě oka hrající všemi barvami také barvu druhého vozu na karosérií své vlastní káry. Jak se jí zbavit? Tedy ne té modřiny, ale barevné odřeniny vašeho auta?

Lak na autě se skládá z několika vrstev. Dříve (cca v letech 1980 až 2000) se nanášely tři vrstvy pomocí tzv. práškového lakování. Přibližně od roku 2000 se začala používat technika nanášení velmi tenkých čtyřvrstvých laků. První vrstva je základní, druhá určuje barvu vozu, předposlední je pak ze všech nejsilnější, protože plní ochrannou funkci. Úplně poslední je tenounká vrstvička vosku. Když dojde k drobné nehodě, většinou pronikne lak druhého vozidla k základní vrstvě, kde se jeho částice zachytí a přestože nejde o nic závažného, zasažené místo vypadá vcelku nevzhledně.

Řešením je všestranný pomocník všech kutilů i profesionálních údržbářů WD – 40. Toto universální mazivo s antikorozními účinky, které na „postižené“ místo nastříkáte, nejprve změkčí nevzhledné škrábance i jejich okolí. Abyste se cizí barvy úplně zbavili, vystačíte jen s obyčejnou kuchyňskou houbičkou. Nejprve ji namočíte v horké vodě a opatrnými pohyby používáte brusnou vrstvu houbičky k odstranění cizího laku. Za chvíli bude tentam. Jen nesmíte příliš tlačit, aby k úhoně náhodou nepřišla i ochranná vrstva vašeho laku. Nejmenší škrábance odstraníte pomocí maziva do jednoho, ty výraznější můžete zacelit třeba retušovacím perem.

Známým prostředkem pro řešení podobných patálií je rovněž leštící pasta TEMPO, která vyrábí ve dvou variantách – hrubší pro starší nebo jemnější pro nové laky. Jde o roztíratelný krém s brusným účinkem. Obsahuje abraziva a přírodní a syntetické tvrdé vosky a je ideální k čištění, leštění a konzervaci laků. S použitím těchto prostředků dosáhnete toho, že váš automobil bude efektivně zbaven cizího laku a zůstane čistý jak slovo Boží.

Proměňte svůj vůz ve vybroušený diamant!

Utržil váš vůz větší nebo hlubší šrám? Pak budete muset sáhnout po některé z brusných past. Na trhu jich najdete opravdu širokou nabídku od universálních bezbarvých po barevné, které se volí podle barvy vozidla. Dobré je, že je seženete téměř na každém rohu. Podívejte se po nich třeba v hobbycentru, hypermarketu, prodejně pro kutily, na internetu nebo ve specializovaných prodejnách.

Brusná pasta je složená z abraziv rozmíchaných v tukovém základu. Je netoxická, zdravotně nezávadná, nijak nezapáchá, nedráždí pokožku ani sliznice a nemusíte ji vyhazovat do nebezpečného odpadu. Na rozdíl od výše popsaných prostředků by se pasta neměla aplikovat na přímém slunci. Její použití přináší hned dvě pozitiva. Zbavíte se škrábanců a ještě bude mít váš lak (přesněji řečeno lak vašeho vozu; na nehty ani na vlasy brusnou pastu fakt nedoporučujeme) intenzivnější odstín.

Existují 2 základní druhy brusných past: brusné pasty pro ruční použití a pasty pro použití s pomocí automatické leštičky.

Při ručním použití nanášejte prostředek pomocí suchého hadříku a roztírejte jej krouživými pohyby v inkriminovaných místech. Pokud se vám po prvním použití nebude výsledek zamlouvat, nanášejte pastu opakovaně, dokud nebudete s opravou spokojeni.

Pokud již kvůli předchozím opravám karosérie nepatří automatická leštička ke stálé výbavě vaší dílny nebo pokud sám nejste profesionální autoklempíř, rozhodně se nevyplatí si ji kvůli rozleštění několika škrábanců pořizovat. Bez předchozích zkušeností je výsledek práce nejistý a celá oprava by se tím pádem mohla prodražit. Abrazivní pasty určené pro automatické leštění tedy raději přenechejte odborníkům. Jestliže se přece jen chystáte s leštičkou pracovat, domluvte se nejprve s lakýrníkem, aby vám změřil tloušťku laku. To abyste nepřišli k úhoně tak, že obrousíte příliš silnou vrstvu.

Automatická leštička laku

Příliš velké poškození laku? Dejte to do pucu brusným kotoučem!

Když dojde k opravdu hlubokému poškození laku, brusným kotoučům se nevyhnete; navíc rozhodně to není jediné, co bude k opravě potřeba. Do košíku si rovnou přidejte i brusnou pastu, speciální karosářský tmel a nezapomeňte ani na autolak v barvě opravovaného automobilu. Při výběru správné barvy se neřiďte čísly z tabulek, protože lak se časem mění, je vhodnější si nechat správný odstín namíchat.

Při samotné opravě vám nezbude nic jiného než pomocí kotoučů a brusné pasty vybrousit lak až na podkladovou barvu. Pak přijde řada na tmel, kterým srovnáte nerovnosti. Pro dokonalý výsledek je potřeba jej ještě zabrousit kotoučem a následně přestříkat ze vzdálenosti 30 cm autolakem. Jen při práci dejte dobrý pozor, ať se vám nestane totéž, co Jarku Nohavicovi, který v písničce Osmá barva duhy zpívá o tom, jak „… prsty jsem si až do masa zbrousil.“ Po zaschnutí nezapomeňte ani na vosk, který dodá ještě větší lesk a hlavně má ochrannou funkci.

Při větších nehodách se samozřejmě stane, že se barva sedře až na plech. V takovém případě na nic nečekejte, mohlo by celkem rychle dojít ke korozi karosérie. I když to asi nebude to nejdůležitější, co budete při opravě zdemolovaného vozu řešit jako první. V každém případě přelakování jednoho dílu je pořád levnější než několikahodinová práce autoklempíře. Hoďte se do klidu, práci přenechejte lakýrníkům a nepleťte se profíkům pod nohy.

Lesk jak blesk? Snazší než si myslíte

Že se někdy stane dopravní nehoda, které není možné se vyvarovat, je jasná, i když nepříjemná skutečnost. Stejně tak se nevyhnete prachu, kamínkům a větvím u cesty, které lak poškrábou. Přesto můžete pro prodloužení životnosti nablýskaného vzhledu auta něco udělat. Pečujte o něj jako o svou vlastní tchýni a odměnou vám bude vůz, který bude stále vypadat jako nový. Držte se těchto několika základních doporučení:

1) Agresivní nečistoty, jako je ptačí trus, hmyz nebo pryskyřice, odstraňte z povrchu vozu bezprostředně speciálními prostředky, protože čím déle je na autě necháte, tím víc škody napáchají. A zapáchají.

2) Ať už jezdíte umývat auto do myčky nebo ho raději myjete ručně, měli byste dodržet několik zásad, které udrží lak v plném lesku bez ohledu na stáří vozidla. Automyčku vyberte v místě, kde nehrozí, že budou mít opotřebované kartáče. Ideální je volit některé z moderních zařízení, kde je auto čištěno alternativními materiály, nikoliv klasickými umělými žíňovými kartáči. Více o výběru automyčky a zásadách správného ručního mytí se dozvíte v našem seriálu: Mýt či nemít čisté auto 1. část a Mýt či nemít čisté auto 2. část

3) Proti nepříznivým vlivům ochráníte lak správnou a především pravidelnou konzervací. Vůz pravidelně voskujte, bude vypadat stále jako nový.